باتری خورشیدی

انواع باتری خورشیدی و مراقبت از آن ها

انواع باتری خورشیدی و مراقبت از آن ها

باتری خورشیدی

این دستگاه وسیله‌ای الکترونیکی است، که برای ذخیره انرژی شیمیایی و تبدیل آن به انرژی الکتریکی مورد نیاز است. از این وسیله در دستگاه‌های الکترونیکی، به عنوان منبع انرژی استفاده می‌شود.

امروزه می توان با استفاده از باتری خورشیدی در سیستم های فتوولتائیک ، از انرژی تولیدی پنل ها در مواقع خاص نیز استفاده کرد . باتری ها انرژی الکتریکی را به صورت شیمیایی در خودکاربرد باتری در سیستم خورشیدی ذخیره می کنند و از انجایی که توان تولیدی صفحات فتتولتائیک در طول روز تغییر می کند ، یک باتری ذخیره کننده می تواند یک منبع نسبتا ثابت برای تولید توان باشد تا تغییرات نور تابیده شده به صفحات را جبران نماید . وظیفه سیستم خورشیدی تبدیل نور خورشید به انرژی الکتریکی به وسیله پنل خورشیدی می‌باشد. در اکثر اوقات مصرف ما از انرژی تولید شده کمتر است و در صورتی که سیستم خورشیدی مجهز به باتری نباشد، مازاد انرژی تولید شده توسط این سیستم به هدر می‌رود و یا در مواقعی مصرف دستگاه‌های متصل به سیستم سولار بیشتر از توان پنل‌ها می‌باشد که در این دو مورد، نیاز به استفاده از باتری برای پنل خورشیدی کاملاً احساس می‌شود.

باتری پنل خورشیدی یکی از مهم‌ترین اجزای هر سیستم خورشیدی به حساب می‌آید که نه تنها با ذخیره برق اضافی تولید شده توسط پنل خورشیدی از هدر رفتن انرژی تولید شده جلوگیری می‌کند، بلکه به شما این امکان را می‌دهد تا در ساعات تاریکی یا بازه‌های زمانی خاص که نیاز به انرژی الکتریکی بیشتری دارید به مدت محدود برای تامین برق مورد نیاز خود با مشکلی مواجه نشوید.

با استفاده از باتریهای خورشیدی می‌توان دستگاههایی چون تلویزیون ، تلفن و پنپ آب خورشیدی را بکار انداخت. در جاهایی که روزهای طولانی و آفتاب درخشان دارند، حتی می‌توان تمام برق مورد نیاز را از باتریهای خورشیدی گرفت .

در ایران نیز در چند سال اخیر در مناطق بیابانی و کویری مانند یزد هزاران وات سالانه توسط باطری های خورشیدی و انرژی خورشیدی برق تولید میکنند.

انواع باتری های خورشیدی

در سیستم های فتوولتاییک باتری های یک بار مصرف جایگاهی نداشته و تنها از باتری های قابل شارژ در این سیستم ها استفاده می گردد. در زیر برخی از انواع باتری های قابل شارژ ذکر گردیده:

1. باتری لید-اسید :

این باتری ها دارای یک تکنولوژی تست شده هستند که در سیستم های خارج از شبکه سالیان درازی است که مورد استفاده قرار میگیرند . این باتری ها با وجود اینکه طول عمر پایین نسبت به بقیه باتری ها دارند اما یکی از ارزانترین گزینه های حال حاضر می باشند .به عنوان نمونه باتری های قدیمی که در خودرو ها مورد استفاده قرار می گرفت از نوع سرب اسید تر می باشند .

2. باتری یون – لیتیوم :

یک خانواده از باتری‌های قابل شارژاست که در آن در زمان تخلیه، یون‌های لیتیوم از الکترودمنفی به سمت الکترود مثبت و در هنگام شارژ شدن وارونه حرکت می‌کنند. باتریهای لیتیم ـ یون بالاترین چگالی انرژی را فراهم می سازند تقریباً دو برابر انرژی قابل دسترسی از باتریهای نیکل ـ کادمیم آنها به دشارژ کامل نیاز ندارند،میتوان از جریان بالاتری برای شارژ و دشارژ بدون آسیب به باتری استفاده کرد،در هنگام دشارژ افت پتانسیل کمی دارند، به دوره break-in نیاز ندارند و از مسئله حافظه باتری خبر ندارند.

 مهمترین ویژگی باتری های  خورشی%A