سایر

ایده های خورشیدی ( پارت 2 )

ایده ی خورشیدی (پارت 2)

از انرژی خورشیدی می توان برای تولید برق با استفاده از پنل های خورشیدی و سلول های خورشیدی استفاده کرد. این انرژی خورشیدی یکی از منابع اصلی انرژی تجدیدپذیر یا انرژی سبز روی زمین است. از آنجایی که انرژی خورشیدی کاربردهای زیادی در زمینه های مختلف فناوری و فعالیت های روزمره دارد، ایده های خورشیدی از اهمیت زیادی در آموزش مهندسی برخوردار است.

چهار راه خورشیدی درکالیفرنیا

هنرمند مشهور «رابرت برنز» این اثر هنری را ساخته شده است. این تاسیسات در سال 1989ساخته شده است، شامل شانزده تیر فولادی به ارتفاع 70 فوت و با رنگ چسب مخصوصی پوشانده شده است . صفحات خورشیدی روی آنها قرار می گیرد. در طرح شطرنجی با قاب‌بندی درختان میرتل و گل‌های چندساله کاشته شده است. یک محیط کامل ایجاد کرد تا مکان نمایش آثارش را منعکس کند. این قطعات نورانی زیبا در دیویس، کالیفرنیا قرار دارند.

رنگ خورشیدی:

این رنگ خورشیدی در موسسه فناوری سلطنتی ملبورن در استرالیا تولید شده است.

ویژگی خاص رنگ خورشیدی:

  1. از خود نور خورشید استفاده می کند.
  2. از بخار آب به واسطه نور خورشید استفاده می کند.
  3.  با جمع‌آوری بخار آب از هوا، این رنگ خورشیدی می تواند در نهایت برق تولید کند.

رنگ خورشییدی از اکسید تیتانیوم  ( در رنگ های معمولی نقاشی ساختمان استفاده می شود) و مولیبدن سولفید مصنوعی درست میشود.

اجزای تشکیل‌دهنده سلول‌های خورشیدی حساس به رنگ:
  • شیشه به همراه پوشش اکسید رسانای شفاف
  • نانوذرات تیتانیوم دی‌اکسید (TiO2)
  • رنگ‌های حساس به نور (معمولا از کمپلکس‌های روتنیوم پلی‌پیریدین استفاده می‌شود)
  • الکترولیت اکسایش – کاهش
  • الکترود شمارشگر (کاتد)
  • مواد ضد نشت برای پیشگیری از نشت الکترولیت و تبخیر حلال
  • پوشش‌های محافظ برای حفاظت از سلول در برابر عوامل محیطی و حفظ کارایی آن

انواع رنگ خورشیدی:

سه نوع رنگ خورشیدی که دارای بیشترین پتانسیل هستند:

  1. سلول های خورشیدی نقطه کوانتومی
  2. رنگ خورشیدی تولید کننده هیدروژن
  3. رنگ خورشیدی پروسکایت

در حالی که این سیستم‌های پیشرفته در دورترین فاصله‌ها قرار دارند، دنیای هیجان‌انگیز خورشیدی به تکامل خود ادامه می‌دهد و فناوری‌های جدید دائما در حال ظهور هستند.

Energetic Energies در میلان ایتالیا:

این سازه خورشیدی شامل صفحات خورشیدی متعددی است. این اثر توسط معمار ژاپنی akihisa hirata برای شرکت پاناسونیک ساخته است. مجموعه ای از حجم ها مانند پوشش گیاهی سرسبز را پوشش می دهد. این سازه الهام گرفته از انرژی خورشیدی است در نمایش هفتگی طراحی میلان به دنیا معرفی کرد. عنوان آن “چگونه پنل های خورشیدی می توانند در آینده برای تامین برق کل شهرها استفاده شوند” .

یخچال طبیعی خورشیدی(یخچالی زیر پرتوهای خورشید کویر ):

تصویر یک هنرمند دیجیتالی نصب پنل خورشیدی را در صحرا با قابلیت یخ‌سازی نشان می‌دهد. با توجه به اینکه منطقه خاورمیانه با کمبود مزمن آب مواجه است، این احتمالاً یکی از مهم ترین پروژه های در حال اجرا است و شاید تنها پس از نیروگاه خورشیدی 500 مگاواتی مراکش که قرار است در سال آینده به عنوان بخشی از پروژه آغاز شود، در رده دوم قرار دارد.

این طرح هنرمندانه اثر Ap Verheggen که سفیر فرهنگی یونسکو است. این یخچال طبیعی ساختار 200 مترمربعی به شکل برگ نارون دارد که دارای یک سلول PV پوشش داده شده است.

جعبه های خورشیدی در بلا ویستا:

کریگ کولوروسو سازنده این اثر است. این جعبه ها مجموعه‌ای از بلندگوهای خورشیدی هستند که می‌توانند در هر فضایی شوند. هنگام کار، آکوردهای آرامش‌بخشی را منتشر کنند.

پنل های خورشیدی نه تنها به آنها اجازه می دهد تمیز و به راحتی قابل حمل و نقل باشند (بدون سیم)، بلکه به ایده تعامل با دنیای طبیعی و بودن بخشی از آن می افزایند. پنل های خورشیدی نه تنها این جعبه ها را تمیز نگه می دارد و باعث حمل و نقل راحت آنها می شود(بدون سیم کشی)،بلکه ایده جذاب تر کردن و بخشی از جهان طبیعت بودن را هم به انها اضافه کرده است.

جنگل سیلیکونی،پورتلند (آمریکا):

جنگل سیلیکونی با پنل های خورشیدی راه اندازی شده است و در Rose quarter station ( ایستگاه محله رز ) در پرتلند آمریکا مشاهده می شود.این سازه توسط Brian Borello طراحی شده است. هنرمند محلی برایان بورلو یک هنرمند تجسمی، طراح، مربی و هنرمند عمومی است. تجربه او با طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های مجسمه‌سازی و گرافیک، و طیف متنوعی از رویکردهای مفهومی در نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و آثار هنری عمومی او مشهود است.

پنجره های خورشیدی:

پنل های خورشیدی روی شیشه ها  نصب می شود. اینها را می توان از طریق نرم افزار طراحی خورشیدی طراحی و ترسیم کرد. آنها شبیه پنجره های معمولی هستند اما شیشه های فتوولتائیک دارند که نور خورشید را به انرژی پایدار تبدیل می کند.

برای تبدیل شدن به پنجره‌های خورشیدی، پنجره‌ها با شیشه‌های فتوولتائیک مجهز می‌شوند که از سلول‌های خورشیدی برای برداشت انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند. این انرژی خورشیدی متعاقباً به الکتریسیته تبدیل می شود که برق تجهیزات الکتریکی ملک را تامین می کند. فتوولتائیک مجتمع ساختمانی (BIPV) نوعی پنجره شیشه ای خورشیدی (BIPV) است که به جای نصب در بالای ساختمان، فناوری BIPV در داخل آن تعبیه شده است. این بدان معناست که خانواده‌هایی که می‌خواهند انرژی تجدیدپذیر خود را تولید کنند، نیازی به پنل‌های خورشیدی ندارند.

گل آفتابگردان در I-35 در آستین ( تگزاس ):

در واقع یک نصب هنری عمومی از گلهای خورشیدی در یک “باغ برقی” هستند. انرژی مورد استفاده برای روشنایی در شب توسط 15 گل آفتابگردان تولید می شود. جنس این سازه خورشیدی از فولاد و مواد گیاهی ساخته شده است. این چیدمان هنری که توسط هنرمندان Mags Harries + Lajos Héder در سال 2009 ایجاد شد، توسط هیئتی از متخصصان هنرهای تجسمی و طراحی انتخاب شد. این گل های هنری نور خورشید را به انرژی تبدیل می کنند. این پروژه خورشیدی نور خورشید را جذب می کند که برای روشنایی LED آبی زیبا در شب استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *