سایر

با استراکچر پنل خورشیدی بیشتر آشنا شوید

استراکچر پنل خورشیدی

برای استحکام پنل خورشیدی مورد استفاده قرار میگیرد. پایه پنل خورشیدی یا همان استراکچر به سازه ای گفته می شود که پنل های خورشیدی بر روی آن نصب و تحت زاویه ای مشخص رو به آسمان، در مقابل نور خورشید قرار می گیرند.

ویژگی های استراکچر پنل خورشیدی

  • سازه باید مناسب و قادر به تحمل سرعت باد باشد.
  • در برابر رطوبت مقاوم بوده و از استحکام کافی برخوردار باشد.
  • استراکچر های بلند می بایست توسط لنگر هایی به سطح مناسب متصل و محکم شوند. پایه های بتنی با وزن و عمق مناسب برای نصب سازه های بلند باید مستقیماً روی زمین قرار گیرد. این سازه ها باید توسط انکر بولت به سطح پشت بام از نوع RCC ساختمان متصل شوند.
  • استراکچر باید به گونه ای طراحی شود که به راحتی در محل نصب شود.
  • توصیه می شود حداقل فاصله بین لبه پرتگاه پشت بام و استراکچر نصب شده حدودا ۵۰ سانتیمتر باشد.
  • تمامی پنل های فتوولتائیک باید به گونه ای نصب شوند که امکان تمیزکردن قسمت های بالایی و پایینی پنل و همچنین جعبه اتصال پانل ها وجود داشته باشد.
  • پنل ها به صورت قائم یا افقی در کنار هم مونتاژ می شوند.
  • امکان طراحی و تولید سازه های مختلف با ابعاد و اندازه مختلف وجود دارد
  • در اتصال اجزا استراکچر پنل خورشیدی از پیچ ومهره و جوشکاری استفاده می شود

جنس استراکچر پنل خورشیدی :

جنس آلمینیوم:استراکچر پنل خورشیدی

آلومینیوم یک ماده سفید نقره‌ای، نرم و انعطاف‌پذیر است. در برابر خوردگی بسیار مقاوم است . در مقایسه با آهن گالوانیزه، این وزن سبک و مقرون به صرفه است.

جنس آهن با روکش گالولنیزه گرم:

در گالوانیزه کردن، پوشش روی، روی آهن یا فولاد اعمال می‌شود تا از زنگ زدگی آن جلوگیری شود. روش‌های مختلفی برای گالوانیزه کردن آهن وجود دارد.

انواع روشهای نصب سازه خورشیدی

ماژول‌های خورشیدی باید به صورت امن و محکم روی ساختاری پایدار و مطمئن نصب شوند تا آرایه از برف، باد، تگرگ، باران و حتی زمین‌لرزه‌های کوچک در امان بمانند. می‌توان آنها را روی سقف، زمین یا ستون نصب کرد.

استراکچر ثابت  :

رایج ترین نوع پایه پنل خورشیدی است. این سازه با توجه به چیدمان و نوع پنل ها طراحی و ساخته می شود. یا برای پانل های بین 5 تا 255 وات با زوایای بین 30 تا 45 درجه طراحی می شوند. متریال این نوع استراکچر ها از نوع آهن با روکش گالوانیزه گرم و یا آلمینیوم است و در برخی موارد از فولاد بدون روکش نیز برای ساخت استفاده می شود.

استراکچر با قابلیت تنظیم زاویه و ارتفاع :

این نوع از استراکچر به نسبت استراکچر های ثابت و سطح شیب دار دارای قیمت بالاتری می باشد. به طور معمول این نوع استراکچر قابل حمل بوده و به کاربر این امکان را می دهد تا پکیج خورشیدی را به سرعت نصب و جابه جا کند. عموما ساختار آن ها از نبشی های گالوانیزه و آلمینیومی ساخته می شود.

استراکچر برای سطح شیب دار :

این نوع از استراکچر به نسبت استراکچر های ثابت و سطح شیب دار دارای قیمت بالاتری می باشد. به طور معمول این نوع استراکچر قابل حمل بوده و به کاربر این امکان را می دهد تا پکیج خورشیدی را به سرعت نصب و جابه جا کند. عموما ساختار آن ها از نبشی های گالوانیزه و آلمینیومی ساخته می شود و در برخی از موارد فرم رادار را به خود می گیرند که در این حالت زاویه آن ها نتنها نسبت به سطح قرار گرفته بلکه حول محور اصلی نیز تنظیم می شود.

استراکچر هوشمند :

استراکچر هوشمند از تعدادی سنسور، موتور و یک سیستم کنترل تشکیل شده و زاویه آن نسبت به محور خودش قابل تغییر است. به این صورت که سنسور نور خورشید را اندازه گیری کرده و سپس سیستم کنترل با تغییر زاویه استراکچر و پنل های خورشیدی به کمک موتور های مخصوص، پنل را در تمامی ساعات دقیقا زیر نور خورشید قرار داده و باعث می شود راندمان سیستم تا حد قابل قبولی افزایش پیدا کند.

زاویه سازه نگهدارنده

سازه نگهدارنده پنل خورشیدی جهت نگهداری پنل در ارتفاع مناسب از سطح زمین و زاویه متناسب با مختصات جغرافیایی ضروری هستند. هر پنل خورشیدی باید متناسب با عرض جغرافیایی در زاویه خاصی قرار بگیرد تا بتواند با بیشترین بازده کار کند. هر چند که این زاویه در اوقات مختلف سال متفاوت است. با توجه به نوع سیستم باید درباره آن تصمیم‌گیری شود.

قیمت استراکچر پنل خورشیدی

به علت تغییر قیمت مصالح در حال تغییر است و امکان بیان قیمت ثابت برای استراکچر خورشیدی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *