لامپ و پروژکتور خورشیدی

لامپ یا چراغ خورشیدی

لامپ یا چراغ خورشیدی

Solar Lights، چراغ‌های قابل حملی هستند که از لامپ‌های LED، صفحه‌های خورشیدی فتوولتائیک و باتری‌های قابل شارژ تشکیل شده‌اند. به زبان ساده، چراغ خورشیدی، چراغی است که با استفاده از انرژی خورشیدی، نور تولید می‌کند.

در صورت کاهش نور محیط، این لامپ‌ها اغلب به صورت خودکار روشن می‌شوند، در برخی از آن‌ها دکمه‌ای برای جابجایی بین حالت خودکار و دستی در نظر گرفته شده‌است.

لامپ AC یا لامپ خورشیدی DC، کدامیک مناسب تر هستند؟

لامپ AC

تقریباً تمام سیستم های الکتریکی On-Grid از روشنایی AC 220 ولت استفاده می کنند. پیدا کردن وسایل روشنایی AC برای شما کار  بسیار آسانی است. لامپ های AC را می‌توان به آسانی در فروشگاههای الکتریکی و بسیاری از سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی هم پیدا کرد.

یکی از مهمترین ویژگی هایی که روشنایی AC  از آن برخوردار می باشد این است که در آن انتخاب نورپردازی به آسانی انجام می شود و همین موضوع باعث شده است تا لوازم جانبی این محصول به آسانی و با قیمتهای نسبتاً مناسبی در بازار موجود باشد.

ویژگی مهم دیگراین است که هنگام سیم کشی شما می توانید سیم کشی آن را با سیم های کوچکتر و سیم کشی ساده تر انجام دهید این موضوع هم باعث کاهش هزینه‌ها و قیمت آن می شود.

معایب و ایرادات لامپ AC

معمولاً دو اشکال بزرگ را به سیستم روشنایی AC  وارد می دانند و آن هم این است که چنانچه بخواهید از یک باطری در سیستم های AC استفاده نمایید، لازم است که یک د

لامپ یا چراغ خورشیدی

ستگاه اینورتر در سیستم الکتریکی خودتان نصب کنید تا با استفاده از آن بتوانید توان باتری DC را به AC  تبدیل کنید. انجام این کارها باعث می شود هزینه و قیمت سیستم الکتریکی شما افزایش چشمگیری داشته باشد.

ایراد دوم این سیستم ها هم این است که روشنایی که متناوب و موجود در آن ها نسبت به سیستمهای DC از انرژی کمتری برخوردار است ،در حقیقت این موضوع به این معناست که سیستم تولید کننده انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی توانایی تولید انرژی بیشتری به اندازه تعداد وسایل روشنایی به تعداد مشخص را دارد که این موضوع در سیستم های AC کمتر مشاهده می‌شود.

لامپ خورشیدی DC

در مقایسه با سیستم روشنایی AC که خدمتتان معرفی کردیم مزایای  بیشتری دارد. این لامپ خورشیدی  ال ای دی LED بسیار کم مصرف است. برای اجرای لامپ های خورشیدی DC می‌توان از یک پنل خورشیدی یا ژنراتور بادی کوچک استفاده کرد. همچنین با توجه به اینکه این سیستم روشنایی به طور مستقیم از طریق باطری تامین انرژی می شود نیاز به هزینه اضافی برای نصب اینورتر وجود ندارد.

همچنین نوسانات برق AC  در این سیستم معنایی ندارد که به تجهیزات شما آسیب برسد. هرچند یافتن لامپ های خورشیدی DC  کمی سخت تر می باشد اما با توجه به تجهیزات روشنایی استاندارد، لامپ ال ای دی LED یا لامپ اس ام دی SMD که در آنها به کار رفته است این لامپ های ال ای دی DC را به راحتی می توان به برق 12 ولت متصل کرد. مهمترین مشکلی که چنین لامپ ها دارند جریان سیم کشی آنها است که به صورت مستقیم می باشد و پرهزینه تر است از لامپهای AC است.

انواع لامپ های DC

با توجه به اینکه لامپ های AC برای مردم قابل دسترس تر هستند و معمولاً مردم آشنایی بیشتری با آنها دارند ما به سراغ انواع مختلف لامپ DC میرویم. لامپ های رشته ای معمولاً در میان انواع لامپ کمترین قیمت را دارند اما باید به این نکته توجه داشته باشید که قیمت لامپ DC برای انواع مختلف آن متفاوت است.

لامپ DC رشته ای

اولین دسته از لامپ های DC که به آنها می پردازیم لامپ رشته ای DC است. این مدل لامپ های DC در میان سه دسته لامپ DC که خواهیم گفت و شرایطی که با آنها خواهیم پرداخت کمترین هزینه را دارد و البته از کمترین کارایی هم برخوردار هستند و فقط 30 درصد از لامپ های AC کارایی بهتری دارند. از این لامپهای DC می توان هم در سیستم های DC و هم در سیستم های AC  بهره برد. این نوع لامپ DC بیشتر در اتومبیل یا خودرو ها مورد استفاده هستند. ولتاژ کارکرد این لامپ ها متنوع می باشد . لامپ 12 ولت ، لامپ 24 ولت و … مشمول این نوع لامپ DC می باشند.

"</p

لامپ DC  هالوژنی

نوع دیگری از لامپ های DC، لامپ هالوژنی DC هستند که در مقایسه با نوع اول لامپ DC گران تر می باشند اما تقریباً ۳۰ درصد کارآمدتر است از لامپ های DC رشته ای هستند. لامپ DC هالوژنی طیف نور قوی تری از لامپهای رشته ای DC دارند و باعث می‌شود خروجی روشنایی بهتری هم داشته باشند. لامپ 12 ولت ، لامپ 24 ولت و … مشمول این نوع لامپ DC می باشند.

لامپ DC  هالوژنی

لامپ DC فلورسنت 

از دیگر لامپ DC می‌توانیم به لامپ های DC فلورسنت یا لامپ کم مصرف DC اشاره کنیم. لامپ ها به طور کلی سه تا چهار برابر کارآمد تر از لامپ های DC هالوژن هستند اما در مقابل برای استفاده و انتخاب تجهیزات در این لامپ ها محدودیت های بیشتری هم وجود دارد.

برای لامپهای قبلی که خدمتتان معرفی کردیم می توان از وسایل لامپ های معمولی ۲۲۰ ولتی استفاده کرد اما برای لامپهای فلورسنت حتماً باید از بالاست های مخصوص ۲۲۰ ولتی لامپ DC استفاده شود. به این نکته دقت داشته باشید که برخلاف لامپ های هالوژن و رشته‌ای که حتماً برای آنها باید لامپ های مخصوص ۲۲۰ ولت خریداری شود،لامپ های فلورسنت همگی یکسان هستند. در واقع هنگامی که یک سیستم فلورسنت ۲۲۰ ولتی خریداری می شود شما می توانید از هر لامپ فلورسنت معمولی در آنها استفاده کنید. لامپ 12 ولت ، لامپ 24 ولت و … مشمول این نوع لامپ DC می باشند.

لامپ DC فلورسنت 

لامپ های خورشیدی ال ای دی DC

انرژی خورشیدی و ال ای دی LED ترکیب کاملی است زیرا آنها در حالی که هر کدام بهترین ویژگی ها را دارند، با یکدیگر ترکیب شده و بهترین و کم مصرف ترین سیستم را به شما ارائه می دهند. چرا آنها اینقدر خوب با هم کار می کنند؟ خوب در اینجا چند دلیل وجود دارد.

لامپ های LED با برق DC کار می کنند. استاندارد قدیمی استفاده از CFL یا انواع دیگر لامپ ها در کاربردهای روشنایی خورشیدی همیشه به نوعی مبدل برای راه اندازی نور نیاز دارد. این باعث از بین رفتن برق می شد ولی انرژی خورشیدی با بزرگتر شدن و ذخیره اضافی باتری ، آن را جبران می کند. از آنجا که ال ای دی LED ها مستقیماً از برق DC کار می کنند ، دیگر نیازی به مبدل و یا برق اضافی برای جبران این اتلاف نیست. این بدان معناست که خورشید می تواند با کارایی کارآمدتر در عین تأمین روشنایی بهتر در وات کمتر از همه بهتر باشد.  ال ای دی LED ها به بهترین شکل و بازدهی، نسبت لومن به وات را ارائه می دهند یعنی بسیار به صرفه هستند. لامپ 12 ولت ، لامپ 24 ولت و … مشمول این نوع لامپ DC می باشند.

لامپ های خورشیدی ال ای دی DC

اجزاء تشکیل‌دهنده چراغ خورشیدی

پنل خورشیدی

پنل خورشیدی، اجزاء اصلی چراغ خورشیدی است که نور خورشید را دریافت کرده و آن را به انرژی برق تبدیل می‌کند. این پنل‌ها از سلول‌های خورشیدی تشکیل شده‌اند که به تابش خورشید حساس هستند و انرژی الکتریکی تولید می‌کنند.

باتری‌

یک باتری‌ قوی در چراغ خورشیدی استفاده می‌شود تا انرژی تولید شده توسط پنل خورشیدی در زمان‌های کم نوری یا شب، ذخیره شود. این باتری‌ها از جنس‌های مختلفی مانند لیتیوم یون یا اسیدی قابل شارژ هستند.

کنترلر

کنترلر در چراغ خورشیدی به عنوان مدیر انرژی عمل می‌کند. وظیفه کنترلر مدیریت شارژ باتری‌، کنترل مصرف انرژی و کنترل روشنایی چراغ‌ها است تا از نقصان انرژی جلوگیری شود.

انواع چراغ‌های خورشیدی از نظر محل به کارگیری

چراغ خورشیدی در دسته بندی به دو نوع چراغ‌های بیرونی و داخلی تقسیم می‌شود:

1- نوع بیرونی آن برای تزیین محیط‌هایی مثل باغ، باغچه و چمن به کار برده می‌شود.

2- نوع داخلی آن برای روشنایی اصلی محیط های داخل ساختمانی استفاده می‌شودو در این حالت خود چراغ از صفحه خورشیدی جداست.

  لامپ یا چراغ خورشیدی لامپ یا چراغ خورشیدی

کاربرد های چراغ خورشیدی

چراغ‌های خورشیدی بیش‌تر کاربرد تزئینی داشته و در شکل‌های گوناگونی به بازار عرضه میشوند؛ به عنوان مثال، گاهی طراحی آنان به شکل حیوانات است و گاهی به شکل های مثلث و مستطیل و… از کاربردهای دیگر و متداولی که چراغ خورشیدی دارد، می‌توان نشان‌گذاری مسیرهای گوناگون را نام برد.کاربرد های چراغ خورشیدی

این چراغ‌ها اغلب در صورت کاهش نور محیط، به صورت خودکار روشن می‌شوند. در برخی از این چراغ‌ها  برای جابجایی بین حالت دستی و خودکار دکمه‌ای وجود دارد.

در طول شب، چراغ‌های خورشیدی روشن باقی می مانند و میزان روشنایی آن‌ها، وابسته به میزان نور دریافتی آن‌ها در طول روز است که به‌طور میانگین ۸ تا ۱۰ ساعت باقی می‌ماند. روشنایی چراغ‌های خورشیدی به اندازه چراغ‌های برقی نیست، اما در شیوه‌ای جایگزین و ارزان‌تر از این چراغ‌ها، آن‌ها نیازمند سیم‌کشی هستند.

مزایای چراغ‌های خورشیدی

  • نیاز به منبع برق یا سیم کشی نیست؛
  • چون نیاز به سیم کشی ندارید و می توانید در هر جایی نصب کنید، تنها کافیست نور خورشید به اندازه ‏کافی گرفته شود؛
  • هزینه های قبض برق کاهش چشمگیری پیدا می کنند؛
  • در طول تابستان که روزها بلندتر هستند، انرژی بیشتری در چراغ محوطه خورشیدی ذخیره می شود و ‏به نوبه خود موقع شب، زمان بیشتری روشن می مانندو به همین دلیل برای تفریح در فضای بیرون کاملا ‏جوابگو هستند؛
  • در فضای باغ، چمن و باغچه نیازی به سیم کشی ندارید و احتمال آسیب دیدگی گیاهان به حداقل می ‏رسد؛
  • امکان نصب ساده است و در برخی مواقع به نصاب هم نیازی نخواهد بود؛
  • در فضای باز و محیط بیرون حیوانات جونده مثل موش ها خطر بزرگی برای سیم های برق هستند. از ‏طرفی کودکان هنگام بازی، امکان اینکه آسیب ببینند وجود دارد. با نصب لامپ محوطه خورشیدی این ‏خطرات به صفر می رسند.‏

معایب

  • محل نصب این چراغ های حیاطی باید به گونه ای باشد که نور خورشید را به اندازه کافی دریافت کنند؛
  • در فضای بیرونی خانه هایی که درخت، درختچه، باغ یا بوته دارند، مانع رسیدن نور کافی به ‏چراغ خورشیدی محسوب می شوندزیرا محدودیت زیادی برای نصب و استفاده وجود دارد.
  • پنل های خورشیدی به طور مداوم باید تمیز شوند زیرا گرد و غبار و کثیفی مانع از رسیدن نور خورشید ‏به باتری ها شده و شارژ نخواهند شد.
  • در محیط هایی که آسمان اکثرا ابری است یا در روزهای ابری، به دلیل شارژ نشدن کافی باتری ها نمی ‏توانید فضای محوطه منزل یا محل کار را به اندازه کافی روشن نگه دارید.‏
  • باتری چراغ محوطه خورشیدی برحسب کیفیت ساخت، برند و سایر موارد، هر 1 تا 3 سال باید تعویض ‏شوند؛
  • چراغ های خورشیدی حیاطی در شرایطی که نور محیط از حد خاصی پایینتر بیاید روشن می شوند به ‏همین دلیل نمی توانید در کنار چراغ محوطه الکتریکی نصب کنید.‏
  • باتری ها به علت کوتاه بودن روزها در فصل زمستان کمتر شارژخواهد شد و نمی توانند ‏روشنایی مورد نیاز شما را در تمام طول شب تأمین کنند.
  • در فضاهای کاری مثل هتل ها و غیره که باید چراغ ها تا نزدیکی صبح هم روشن باشند، مخصوصا در ‏فضای رفت و آمد مسافران و خودروها، مناسب نیستند چون باتری چراغ محوطه خورشیدی تا این اندازه ‏نمی توانند روشن بمانند.‏

روش های نگهداری از صفحه خورشیدیلامپ یا چراغ خورشیدی

در استفاده از انواع سیستم های روشنایی باید اقداماتی را جهت حفظ راندمان آن و جلوگیری از خرابی آن انجام داد. جرا که در صورت عدم رعایت برخی نکات علاوه بر کاهش شدت نور، با خرابی زودهنگام و صرف هزینه اضافی رو به رو خواهیم شد. در همین رابطه می توان به لامپ های LED اشاره کرد، که باید در سال یک الی دو بار تمیز شوند، تا دچار مشکل نشوند. در مورد انواع پنل ها و چراغ خورشیدی نیز رعایت برخی نکات جهت مراقبت از آن ها الزامی است.

  • صفحه های خورشیدی باید به صورت مداوم تمیز شوند. چرا که در صورت نشستن گرد و غبار بر روی آن باتری ها به خوبی شارژ نمی شوند. این مورد علاوه بر خاموشی زودهنگام چراغ، سبب کاهش طول عم باتری نیز می شود.
  • با توجه به عدم فاصله زیاد بین صفحه سولار و لامپ ها، باید سیم ها کشی به خوبی و در بخشی ایمن انجام شود. چرا که می تواند به راحتی در دسترس کودکان و حیوانات قرار بگیرد. که این امر پارگی احتمالی سیم را در پی خواهد داشت.
  • چراغ ها، صفحه یا پنل خورشیدی باید به شکل مرتب بررسی شوند. تا دچار شکستگی احتمالی نشده باشند.
  • در صورتی که پنل خود را در نزدیکی درختات و چراغ دفنی کنار آن ها راه اندازی کردید، باید حواستان به سایه انداختن درختان باشد. به همین خاطر یا جای مناسب تری را انتخاب نمایید.
  • در صورت عدم شارژ صحیح باتری، احتمالا دچار زنگ زدگی یا سولفاته شدن است، به همین دلیل باتری ها باید مداوم بررسی شوند، تا دچار این مشکل نشده باشند. در صورت آسیب به باتری، آن را با مدل قابل شارژ تعویض نمایید.

مکان های مناسب برای چراغ ها خورشیدی

از چراغ ها خورشیدی در هر مکانی که احتمال تابش نور خورشید و ذخیره آن وجود دارد، می توان از این منبع بی پایان استفاده کرد.

بنا به شرایط و دلایل مختلفی از این چراغ ها بیشتر می توان در برخی از قسمت ها مانند: جاده های روستایی، حیاط ها، منازل مسکونی، اقامت گاه ها و هتل ها، برای زمین های کشاورزی، زمین های بازی، پارک ها و مناطق معدنی و… استفاده شود.

این محصول به قدری کاربردی است که دایره استفاده از آن بسیار زیاد بوده و بسیاری از کشورها به دنبال استفاده حداکثری از این منبع نامحدود انرژی هستند، زیرا از لحاظ اقتصادی و ذخیره انرژی محدود بسیار موثر و فوق العاده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *