آبگرمکن خورشیدی

معایب آبگرمکن خورشیدی و مراقب از آن ها

معایب آبگرمکن خورشیدی

نمونه ای از آبگرمکن هایی است که با استفاده از انرژی خورشید فعالیت می کند. تامین آب گرم مصرفی خانه بدون نیاز به سوخت و برق می تواند برای بسیاری از افراد که به گاز و یا برق رسانی دسترسی ندارند، بسیار کاربردی باشد. از بارزترین معایب آبگرمکن خورشیدی می توان به عدم کارایی بالای آن ها در زمستان اشاره کرد. از مهم ترین و قدیمی ترین سیستم های خورشیدی هستند.

معایب آبگرمکن خورشیدی

آبگرمکن های خورشیدی به شدت به نور خورشید متکی هستند. در روزهای ابری یا در زمستان، اثر گرما بلافاصله بدتر می شود. در تمام طول سال قابل استفاده است. اگر از گرمایش الکتریکی استفاده شود، مصرف برق بسیار زیاد است.

برای گرم کردن آب به یک روز کامل آفتاب نیاز است. وقتی هوا خوب است، فقط آب گرم را می توان در شب تضمین کرد. در طول روز و شب آب گرم بسیار کمی در دسترس است. نمی تواند تامین آب گرم 24 ساعته را برای کاربران تضمین کند و راحتی آن ضعیف است.

پنل روشنایی آبگرمکن خورشیدی باید بر روی پشت بام نصب شود که نه تنها بزرگ و حجیم است، بلکه زیبایی ساختمان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد (هر چه مناطق مسکونی سطح بالا بیشتر باشد، آشکارتر است). و به راحتی می توان به لایه ضد آب سقف آسیب رساند.

اگر آبگرمکن خورشیدی در مکانی مرتفع نصب شده باشد، باید از قرار گرفتن آن در محدوده حفاظتی صاعقه گیر اطمینان حاصل کرد یا برای جلوگیری از برخورد صاعقه، امکانات حفاظت در برابر صاعقه را به آبگرمکن خورشیدیمعایب آبگرمکن خورشیدی اضافه کنید.

روش نصب آبگرمکن خورشیدی پیچیده است. در صورت نصب نادرست، نه تنها خطرات ایمنی پنهان را به همراه خواهد داشت، بلکه بر ظاهر نیز تأثیر می گذارد. علاوه بر این، آبگرمکن های خورشیدی معمولاً بر روی پشت بام نصب می شوند و تعمیر و نگهداری معمول مشکل ساز است.

خط لوله آب گرم بیش از ده متر طول دارد و هر بار که از آن استفاده می شود مقدار زیادی آب هدر می رود. مکمل فوتوالکتریک را نمی توان به درستی درک کرد.

قیمت زیاد آبگرمکن خورشیدی

در واقع هزینه ای که برای آبگرمکن خورشیدی پرداخت می کنید به مراتب از هزینه هایی که باید در نبود آن به سبب عدم دسترسی به سوخت، برق و آب گرم بدهید خیلی بیشتر است. اصلا نمی توان گفت این دستگاه با تمام ویژگی هایی که دارد دستگاهی گران قیمت محسوب می شود.

در نظر بگیرید که طول عمر مفید آبگرمکن خورشیدی به سبب نبود استهلاک های موجود در سیستم های برقی بسیار بالاتر نیز می باشد.

این سیستم که آب گرم را تنها با دریافت تابش خورشید تامین می کند، می تواند در مناطق سرد، گرم و در تمام فصول و شرایط مورد استفاده قرار بگیرد.

مراقبت

تعمیر و نگهداری:

آبگرمکن‌های خورشیدی نیاز به تعمیر و نگهداری دوره‌ای دارند. شیشه‌ها باید تمیز و لوله‌ها باید بررسی شوند تا از کارایی خوبی برخوردار باشند.

محل نصب مناسب:

آبگرمکن‌های خورشیدی باید در مکانی نصب شوند که دسترسی به نور خورشید را در طول روز فراهم کند. به عنوان مثال، آنها باید در جهتی قرار گیرند که به سمت جنوب باشد (در نیمکره شمالی) تا از حداکثر میزان اشعه خورشیدی بهره‌برداری شود.

تعویض قطعات:

برخی قطعات مانند شیرآلات و لوله‌ها ممکن است نیاز به تعویض دوره‌ای داشته باشند تا کارایی سیستم حفظ شود

نکات پایانی

آبگرمکن های خورشید به دلیل نداشتن استهلاک ناشی از سوخت هایی نظیر گاز و یا برق، دارای عمر بالایی هستند. تمامی این موارد می تواند قیمت بالاتر این محصول را توجیه کند.

معایب آبگرمکن خورشیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *