سایر

کوه خورشیدی انرژی تجدیدپذیر( سالانه 300 مگاوات انرژی خورشیدی تولید میکند)

کوه خورشیدی انرژی تجدیدپذیر

سازه ای موسوم به کوه خورشیدی توسط مجموعه تخصصی معماری هندی تبار NUDES، با ظرفیت تولید سالانه 300 مگاوات انرژی در سال 2020 در صحرای «بلک راک» در ایالت نوادای امریکا، طراحی و احداث گردید.

با وجود نیاز روزافزون رشد و توسعه تولید انرژی از منابع پاک، به دلیل تغییرات جوی کره زمین و گرمای هوا ناشی از مصرف زیاد سوخت های تجدیدپذیر، متخصصان و دغدغه مندان این حوزه به شدنت در تلاشند که با به کار گیری توان و تخصص حداکثری، ایده های تجدیدپذیری را اجرا کنند که حداقل تداخل و در طبیعت را نیز ایجاد کند.

کوه خورشیدی

طراحی کوه خورشیدی یکی از این فناوری‌های نوین طراحی سازه‌های معماری و هنری جهان به شمار می‌رود. این طرح دارای مجموعه ای از پنل های خورشیدی است که از ستون فقرات مرکزی بیرون می آیند.  شکل منحنی این طرح جذاب که کوه خورشیدی نام دارد، برگرفته از شکل تالاب ها، چشمه های آب گرم و سرد و آبفشان ها است. این نیروگاه خورشیدی هنرمندانه علاوه بر تولید برق تجدیدپذیر، بخاطر تطابق ظاهری با محیط زیست، از اهمیت و جذابیت بسیاری برخوردار است.

ساخت مدولار

این پروژه نیز با عناصر مدولار از چوب بازیافت‌شده و مواد سازگار با محیط‌زیست انجام می‌شود که از چهار واحد مجزا تشکیل شده است. کوه خورشیدی دارای 182 پنل خورشیدی با ظرفیت 300 وات است. طول هر واحد 30 متر، عرض بین 5 تا 30 متر و حداکثر ارتفاع آن 15 متر است. پتانسیل تولید روزانه هر واحد، Solar Mountain حدود 318645 کیلووات ساعت در سال تولید خواهد کرد. این سازه همچنین از آفتاب شدید تابستان به جامعه تسکین می دهد.

نورو کریم، بنیانگذار و مدیر NUDES توضیح می دهد: «روایت پشت طراحی به سه بخش تقسیم می شود: رشد (انرژی)، تعامل (جامعه) و بازی (بازآفرینی).

در این کوه خورشیدی که درواقع یک اثر هنری است. پنل های خورشیدی که با زوایا و اعوجاج خاصی از محور مرکزی کوه خارج شده‌اند، یک مسیر نیمه سرپوشیده برای افرادی که وارد نمایشگاه می‌شوند ایجاد می‌نماید.

جشنواره Burning Man

یک جشنوارۀ آثار هنری است که هر سال در صحرای بلک راک به مدت ۷ روز برگزار می‌گردد. موضوع این جشنواره جذاب متمرکز بر هنر و فرهنگ حاکم بر جوامع با در نظر گرفتن رشد اعتمادبه‌نفس انسان‌های خلاق و ابراز وجود آن‌ها است. در این جشنواره اهمیت به سلامت محیط‌زیست و حفاظت از آن با طرح‌های هنری خلاقانه ترکیب شود خیلی طبیعی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *