پنل خورشیدی

انواع مختلف کانکتورهای پنل خورشیدی چیست؟

کانکتورهای پنل خورشیدی

این کانکتورها آیتم های مهمی هستند که در پنل خورشیدی به کنترل کننده شارژ خورشیدی، وارد اینورتر خورشیدی می شوند و سپس همه لوازم خانگی (از یخچال تا واحدهای تهویه هوا) را تغذیه می کنند. کانکتورهای پنل خورشیدی در انتهای هر سیم وصل می شود. عامل اصلی ساده‌سازی تاسیسات مدولار برای سیستم‌های خورشیدی است. با استفاده از این کانکتورها، یک نصاب خورشیدی می تواند هنگام افزایش اندازه سیستم، ماژول ها را مجدداً پیکربندی کند، ماژول ها را به صورت موازی یا سری برای دستیابی به آرایه مورد نظر نصب کند.

استفاده از کانکتور خورشیدی مناسب برای سیم‌کشی ماژول‌های فتوولتائیک (PV) با سایر اجزای سیستم، به‌ویژه هنگام استفاده از جعبه ترکیبی برای سیستم‌های بزرگتر مهم است. در این مقاله، ما به اصول کانکتورهای خورشیدی می پردازیم، با انواع مختلف کانکتورهای پنل خورشیدی، تفاوت های بین آنها و بسیاری از جنبه های مهم دیگری که باید بدانید آشنا خواهید شد.

انواع مختلف کانکتورهای خورشیدی چیست؟

محبوب ترین کانکتورهای خورشیدی عبارتند از:

  • MC3
  • MC4
  • هلیوس H4
  • SolarLok
  • رادوکس

MC3

کانکتور MC3 محبوب ترین کانکتور پنل خورشیدی در سال های گذشته بود. این کانکتور دارای یک فیش استوانه ای 3 میلی متری تک تماسی برای کانکتورهای نر و یک طراحی پوسته سوکت برای کانکتورهای ماده است.

این کانکتور دارای سرب مادگی و نر است. به ترتیب به عنوان سرب مثبت و منفی کار می کنند، اما آنها عمدتاً مرجعی برای نصب کننده خورشیدی هستند

MC4

این کانکتور دارای یک دوشاخه استوانه‌ای تک تماسی است که کاملاً روی پوسته سوکت کار می‌کند و به عنوان کانکتور مادگی کار می‌کند. MC4 همچنین دارای سیستم ایمنی کلاس II، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، امپدانس زیر 0.5 Ω و شاخص IP68 حفاظت از نفوذ (IP) است.

MC4 با داشتن یک اتصال دهنده ساده و در عین حال امن، نصب خورشیدی را بسیار آسان می کند. این نوع کانکتور برای چین دادن سیم های خورشیدی با هر نوع طولی در تاسیسات کوچک، متوسط ​​یا حتی بزرگ که مناسب است. MC4 دارای جعبه ترکیب کننده و بانک باتری با ظرفیت بالا باشند، مناسب است.

هلیوس H4

Helios H4 یکی دیگر از انواع محبوب کانکتورهای پنل خورشیدی است که توسط آمفنول تولید می شود. این کانکتور دارای طراحی سازگار با MC4 است. نصب یک یا دیگری بدون نگرانی در مورد سازگاری را برای صاحبان خانه آسان تر می کند.

SolarLok

به عنوان کانکتور Tyco برای سیم شناخته می شود که در حدود سال 2000 یک کانکتور بسیار محبوب بود. برای کابل های خورشیدی برای اتصال یک ماژول به ماژول بعدی در یک نصب سری یا موازی، بسته به پیکربندی مورد نیاز برای آرایه خورشیدی استفاده شد.

رادوکس

این کانکتورها از کنتاکت های مس-بریلیوم ساخته شده است. با طرح لاملا استفاده می کنند تا به درستی از عبور جریان مناسب از سیم ها اطمینان حاصل کنند. این کانکتورها در اروپا تولید می شدند و نیازهای بازار ایالات متحده را برآورده نمی کردند. به همین دلیل است که امروزه در بسیاری از تاسیسات معمولاً استفاده نمی شوند.

آیا کانکتورهای پنل خورشیدی جهانی هستند؟

در گذشته، ماژول های PV از MC3، SolarLok یا نوع دیگری از کانکتور استفاده می کردند. با تمام این گزینه‌های موجود، صاحبان خانه‌ها معمولاً هنگام خرید پنل‌ها زمان سختی داشتند. زیرا ممکن است با کانکتور اشتباه گرفته شوند یا مجبور شوند کانکتور نصب شده را در انتها قطع کنند و کابل را با یک ابزار چین‌دار گیر کنند.

مسئله اتصال نشانه واضحی بود که صنعت خورشیدی باید کاری در مورد آن انجام دهد تا به استانداردسازی یک اتصال دهنده خورشیدی برای همه انواع مختلف ماژول های PV دست یابد. به همین دلیل است که کانکتور MC4 در نهایت به عنوان استانداردی برای اتصال ماژول های PV و سایر تجهیزات خورشیدی ایجاد شد. به خصوص که ایمنی بیشتری داشتند و طراحی با کیفیتی داشتند.

عملکرد عالی MC4 و سطح امنیت بالا با هیچ کلکسیونر دیگری مشابه نبوده است. با توجه به محبوبیت کانکتورهای MC4، اکنون در نظر گرفته می شود که کانکتورهای پنل خورشیدی جهانی هستند زیرا تقریباً همه تولید کنندگان از کانکتور MC4 استفاده می کنند.

کانکتورهای پنل خورشیدی

تفاوت بین کانکتورهای MC3 و MC4 چیست؟

اولین تفاوت بین هر دو کانکتور درجه حفاظت از ورود (IP) است. MC3 دارای یک شاخص IP65 است که به طور کامل از کابل در برابر گرد و غبار محافظت می کند، اما فقط حفاظت سیم را در برابر منابع آب کم فشار تضمین می کند. از طرف دیگر MC4 سیم را در برابر ذرات گرد و غبار و غوطه ور شدن کامل در آب برای مدت کوتاه محافظت می کند و در آب و هوای نامساعد بسیار ایمن تر می شود.

دومین و مهمترین تفاوت سیستم قفل است. کانکتور MC3 از قطع شدن سیم محافظت نمی کند و به کابل اجازه می دهد تا به راحتی جدا شود که در صورت تولید انرژی ماژول می تواند باعث ایجاد قوس الکتریکی در کابل شود که یک پدیده بسیار خطرناک است. MC4 دارای یک سیستم قفل مثبت است که تنها با استفاده از ابزار مونتاژ/جداسازی MC4 قابل جداسازی است. کانکتور MC4 در نهایت گزینه بسیار ایمن‌تری است و آن را برای کابل‌های خورشیدی با هر طولی در سیستم‌های تولید خورشیدی ایده‌آل می‌کند.

نحوه اتصال سیم های کانکتور خورشیدی

اتصال یا سیم کشی صحیح یک تاسیسات خورشیدی برای چندین ماژول PV را می توان با استفاده از اجزای مناسب و در صورتی که اصول اولیه آن را بدانید انجام داد. اولین چیزی که باید یاد بگیرید این است که برای کانکتورهای معمولی مانند MC4، کانکتور مادگی سرب مثبت و نری کانکتور منفی است.

نصب ماژول های PV به صورت سری:

  1. بسته به سیستم خورشیدی
  2. ولتاژ خروجی را با حفظ کنترل کننده شارژ خورشیدی افزایش می دهد.

هنگامی که صفحات خورشیدی به صورت موازی وصل می شوند، جریان الکتریکی را افزایش می دهند و در عین حال ولتاژ خروجی را حفظ می کنند. برای نصب های موازی، باید سرنخ های مثبت را بین یکدیگر وصل کنید، همین امر برای موارد منفی نیز صدق می کند. برای انجام این کار باید از یک کانکتور شاخه ای MC4 استفاده کنید که به شما امکان می دهد چندین سیم را به یکدیگر متصل کنید.  می توانید دو انشعاب با کانکتور انشعاب 2 طرفه MC4، سه شاخه با کانکتور انشعاب 3 طرفه MC4 و … نصب کنید.

اتصال سری-موازی هر دو نصب سری و موازی برای پنل های خورشیدی را ترکیب می کند، این پیکربندی هم ولتاژ و هم خروجی جریان الکتریکی را افزایش می دهد. در این حالت باید رشته های مساوی از پنل ها را به صورت سری نصب کنید و سپس آنها را به موازات سایر شاخه ها نصب کنید.

نتیجه

در حالی که هنگام نصب پنل های خورشیدی می توانید هر نوع کانکتور خورشیدی را خریداری کنید، مهم است که مکانیسم های قفل ایمنی، شاخص IP و امپدانس کانکتور را در نظر بگیرید. کانکتور MC4 دارای مشخصات برجسته در این دسته ها و موارد دیگر است، و آن را به بهترین گزینه برای هر گونه نصب خورشیدی، حتی در تاسیسات ترکیبی یا هیبریدی هنگامی که خانه ای را با پنل های خورشیدی و توربین های بادی نیرو می دهید، تبدیل می کند.

با پارامترهای نامی 600 ولت و 22 تا 30 آمپر برای کانکتور MC4 با اندازه 2.5 تا 4.0 میلی متر مربع، می توانید مطمئن باشید که این کانکتور مناسب برای ماژول های PV شما است. کانکتورهای MC4 برای هر موقعیتی عالی هستند زیرا هم در تاسیسات خورشیدی کوچک با اتصالات مستقیم و هم در مزارع خورشیدی با کابل های مسافت طولانی و جعبه ترکیبی قابل استفاده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *